19 martie 2013

Schimbari de regulament pentru 2013

 
    Daca tot am vazut duminica dimineata noile monoposturi in actiune, cred ca ar fi o idee buna sa discutam si despre modificarile de ordin tehnic ce au intervenit in acest nou sezon. Astfel, voi prezenta, in doua postari, principalele schimbari de regulament pentru sezonul 2013, intr-o postare, si inovatii de la inceputul de sezon 2013, in alta postare. Sa incepem cu inceputul, principalele schimbari de regulament pentru sezonul 2013:

Utilizarea sistemului DRS 


    Sistemul DRS (Drag Reduction System), introdus la inceputul sezonului 2011, cu scopul de a creste numarul de depasiri pe parcursul unei curse, putea fii utilizat, in timpul sesiunilor de antrenament si calificare, oricand pilotul considera potrivit, iar in cursa doar dupa activarea acestuia de catre coordonatorul cursei, pe anumite segmente, denumite "zone DRS". Bineinteles, DRS-ul poate fi folosit doar pe pista uscata, niciodata pe ploaie.

   Ei bine, din 2013, DRS-ul va putea fi folosit, si in sesiunile de practica si calificare, tot doar pe acele zone DRS. In schimb, FIA promite mai mult de o singura zona DRS pe fiecare circuit, asa cum am avut in anii anteriori pe majoritatea traseelor.

DDRS activ


    Aceasta modificare a regulamentului vizeaza sistemele de tip DDRS (Double DRS), precum cel din 2012 al nemtilor de la Mercedes (sistem despre care am vorbit in prezentarea echipei germane). In cazul Mercedes, acest sistem, la activarea DRS-ului, prelua aerul printr-un orificiu ce se deschidea odata cu activarea DRS-ului, aer pe care il directiona, printr-o serie de canale subtiri din structura interna a monopostului, spre aripa fata, unde era eliberat si creea un fenomen de "stalling" al aripii fata, scazand frecarea cu aerul al monopostului si crescand, astfel, viteza de varf. Poate este putin greu de prins conceptul, dar ceea ce trebuie retinut este ca sistemele de acest tip au fost interzise pentru sezonul 2013. In schimb, sisteme pasive DDRS, precum cel dezvoltat de cei de la Lotus F1, sunt in conformitate cu regulamentul Formulei 1.


Panoul de vanitate (Vanity panel)


    Da, suna foarte ciudat in limba romana. Asa numeste FIA acest nou lucru ce il permite echipelor. Cei care sunt familiarizati cu monoposturile din sezonul anterior, stiu foarte bine ca acel "nas in trepte" ("stepped-nose"), ce a survenit ca rezultat al modificarii dimensiunilor obligatorii ale unor componente ale monoposturilor, introduse in 2012, a fost foarte controversat si adeseori considerat inestetic. Astfel, in 2013, FIA permite echipelor sa acopere acea diferenta de nivel din partea frontala a monopostului cu acest "panou de vanitate". Totusi, este o permisiune, nu o obligatie, iar cateva echipe au ales sa nu instaleze astfel de panouri, printre care Lotus, designer-ul James Allison declarand ca greutatea suplimentara (desi de cateva grame) nu justifica eventualele avantaje aerodinamice, cu atat mai putin diferentele estetice.


Greutate minima


    Datorita noilor pneuri Pirelli, specificatie 2013, care sunt mai grele cu 2 kg fata de cele specificatie 2012, greutatea minima pe care monoposturile de Formula 1 trebuie sa o intruneasca a crescut, de la 640 kg, la 642 kg.


Force majeure


    O situatie de tip "force majeure" ii permitea unui monopost sa se sustraga de la probele de analiza ale combustibilului, dupa o sesiune de calificari, daca in timpul sesiunii monopostul respectiv se oprea pe circuit, invocand motive tehnice. In regulamentul sezonului 2013, acest terment a disparut, insemnand ca nu vor mai avea loc asemenea exceptii (spre exemplu: Lewis Hamilton, Circuit de Catalunya, 2012), iar un monopost ce se opreste pe circuit in timpul sesiunii, invocand motive tehnice sau de orice alta natura, acesta trebuie sa prezine o mostra de 1L de combustibil, plus combustibilul care ar fi fost necesar monopostului sa ajunga inapoi la boxa echipei. Este probabil, o regula mai greu de inteles, dar rolul acesteia este de a se asigura ca toata lumea respecta regulamentele ce privesc utilizarea si cantitatile de combustibil, in Formula 1.


    Cam acestea sunt modificarile importante (nu chiar toate) de regulament pentru sezonul 2013. Astept intrebari, comentarii, critici sau orice mesaj. De asemenea va invit sa raspundeti la sondajul pe care il puteti gasi in bara aflata in dreapta postarii. Va multumesc pentru atentie, numai bine!



TheSeeker


  
 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff