06 iunie 2013

Mercedes AMG si Scuderia Ferrari anchetate de FIA

 
    Este binecunoscut deja faptul ca nemtii de la Mercedes AMG Petronas au luat parte la un test de 3 zile al furnizorului Pirelli, pe Circuit de Catalunya, dupa Marele Premiu al Spaniei, test tinut oarecum secret, lucru ce a cauzat proteste aprinse din partea celorlalte echipe, in special Red Bull si Ferrari. Totusi, se pare ca italienii de la Ferrari nu sunt chiar in pozitia de a protesta, intrucat si ei au luat parte la o sesiune de teste de acelasi fel, dupa Marele Premiu al Bahrainului, cu mentiunea ca in acest caz a fost folosit un monopost specificatie 2011, nu 2013, ca in cazul celor de la Mercedes. Peste tot acest scandal, se ridica un mare semn de intrebare: este o astfel de sesiune de teste legala sau ilegala? Aparent, acest aspect (ca si multe altele) se afla intr-o "zona gri" a regulamentului Formulei 1. Astfel, ne vedem nevoiti sa analizam putin situatia pentru a ne putea forma o parere educata. 



    In primul rand, regulile FIA asupra anumitor aspecte sunt neclare intentionat, permitand astfel Federatiei Internationale sa controleze mai usor competitia. Cum asa? Foarte simplu: atunci cand reguluile sunt indiscutabil de clare, echipele pot gasi cai de a le ocoli. In schimb, atunci cand regulile sunt neclare, anumite lucruri sunt puse intr-o zona incerta, iar FIA poate aproba sau dezaproba ceva. Un exemplu in acest sens, chiar unul actual: FIA a declarat neregulamentar DDRS-ul celor de la Mercedes, insa regulamentar pe cel al echipei Lotus, motivand ca primul este un element activ (lucru interzis ferm de regulament), iar al doilea este pasiv (lucru nementionat de regulament, permitand orice decizie din partea FIA). Acest aspect este de retinut, pentru a intelege mai bine ce se intampla in prezent.
Astfel, regulamentul interzice testele din intrasezon, cu 3 exceptii (pe scurt): 

  1. Un test de 3 zile, cu piloti tineri (care au participat in cel mult 2 curse din Camionatul Mondial de Formula 1), data si locul fiind aprobate de FIA. 
  2. Patru teste aerodinamice, de cate o zi fiecare, pe o pisa aprobata de FIA (in linie dreapta, in general).
  3. Un test de o zi cu un pilot ce urmeaza sa participe intr-o cursa si nu a mai participat intr-un eveniment de acest tip in ultimele 2 sezoane. 

Regulamentul pare destul de strict la acest capitol, insa peste regulamentul de baza, se mai incheie o serie de intelegeri individuale ce vizeaza anumite arii. O astfel de intelegere a fost incheiata contractual intre FIA si Pirelli, furnizorul italian avand voie sa aleaga orice echipa pentru un test de pana la 1000 km, urmand ca echipa sa furnizeze un monopost si un pilot. Aici incep lucrurile sa intre in "zona gri", spunandu-se doar ca monopostul ar trebui sa fie unul cu 2 generatii in urma fata de cele actuale. Astfel, pentru sezonul 2013 ar fi valid un monopost specificatie 2011 (ca in cazul Ferrari). Ce inseamna totusi aceasta specificatie, nimeni  nu stie exact. Aici lasa regulamentul loc de interpretari si decizii, intrucat poti (teoretic) rula un sasiu din 2011 (ca F150 Italia, rulat de Ferrai), dar sa il echipezi cu elemente dezvoltate in 2013 (aripa fata, aripa spate, diverse elemente aerodinamice, diverse elemente de electronica, etc.), diferenta intre specificatiile 2011 si 2013 fiind una nu foarte mare. Astfel se ridica intreabarea fara raspuns (deocamdata): ce este legal si ce nu, in acest caz?


Monopostul de teste al celor de la Pirelli, un Renault R10 (specificatie 2010).
    
    Cei de la Pirelli au fost acuzati ca nu ar fi invitat toate echipele spre un astfel de test, incalcand astfel principiul egalitati sanselor. Furnizorul italian se apara, insa, sustinand ca in martie 2012 Pirelli a contactat FIA, FOM si toate echipele, intreband despre disponibilitatea de a testa individual diverse specificatii de pneuri. In plus, acestia au explicat nevoia unor teste cu o singura echipa, Pirelli neavand la dispozitie un monopost corespunzator regulilor actuale, iar un test cu mai multe echipe ar face datele greu de interpretat. 


Mercedes W04

    In cazul Mercedes AMG, s-a declarat ca testul a avut loc utilizand sasiul actual al nemtilor, W04, insa acestora nu li s-a permis accesul la telemetria monopostului, de setari si intrepretarea datelor ocupandu-se doar mecanicii Pirelli. In plus, pneurile testate (aparent specificatii noi, pentru sezonul 2014) nu au fost marcate, doar Pirelli stiind ce si cand a fost testat. 


Ferrari F150 Italia

    *In cazul Ferrari, se cunosc ceva mai putine, Scuderia de la Maranello ruland un monopost F150 Italia (folosit pe parcursul sezonului 2011), obiectivul testului fiind (probabil) dezvoltarea pneurilor pentru sezonul actual.

    Principala problema ridicata de aceste teste, ar fi aceea ca echipele in cauza, cu precadere Mercedes AMG, ar beneficia de date suplimentare (comparativ cu adversarii lor) cu privire la comportamentul monopostului si al pneurilor, gratie acestor teste, km actuali parcursi fiind o mare sansa pentru echipe de a testa diverse elemente aflate in dezvoltare (simpla lor rulare insemnand destul de mult). Chiar daca echipele nu au acces la datele colectate exclusiv de Pirelli, acestea pot monta anumite elemente si diversi senzori, permitand, totusi, colectarea anumitor informatii. 



    In cele din urma, legalitatea (sau ilegalitatea) acestor teste ramane sa fie stabilita de FIA, fiind foarte greu sa ne formam o parere concreta (zic eu) gratie lipsei de claritate a regulamentului si lipsei de transparenta cu privire la aceste teste (considerate secrete de Pirelli). Un singur lucru este clar, deocamdata, "baietii" lui Ross Brawn au un mare talent de a intra in dispute si controverse, iar cand ii adaugam si pe cei de la Pirelli in ecuatie, scandalul este garantat...


TheSeeker



*Actualizare: FIA anunta ca Mercedes AMG Petronas va fi chemata sa raspunda in fata Tribunalului International al FIA, in timp ce cazul impotriva Scuderiei Ferrari este inchis, testul acestora fiind considerat in limitele regulamentului.
 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff